בא אלי העורך בבקשה: ״רצוי לי שמאמרך ישתלב בהרהורינו החגיגיים והאקטואליים״, וכוונתו לגליון לקראת חג העצמאות לשלושים שנה למדינת ישראל. וברצון הייתי נענה לו, אילו ידעתי כיצר מחברים שני אלה, ״חגיגיים״ ו״אקטואליים״, כי הנה אם אכתוב הרהורים חגיגיים, ממילא לא יהיו אקטואליים, ואם אכתוב אקטואליים, 'איכה יהיו חגיגיים׳'?
…ולכשיתחולל אצלנו השינוי האמיתי שיהיה בגדר מהפכה ולא מהפך, אין ספק שנתחיל לספור לפי שמיטות ויובלות, כששנות שמיטה ושנות יובל תהיינה בעלות משמעויות של ממש, תוך מימוש תוכני, גם כלכלי וגם חברתי, של מושג הגאולה, גאולה כתהליך מתמיד, ולעולם לא־ סופי; כי אין סופיות אלא סוף החיים, מכל מקום אף שיבה אל גן־העדן משמעותה — הקץ להיסטוריה.