פעמים רבות נשאלתי על ההמשך לספרי הקודמים, "מעשר ראשון" – שעיקרו זכרונות מימי המחתרת – ושמו כמו מחייב מעשר שני ושלישי והשני הלא הוא "הגיונות מקרא", והוא נסב על התורה, וכמו מחיייב המשכו בהגיונות לשאר ספרי מקרא. ולא נסתייע בידי לפרסם המשכים ישירים לשני אלה. ועתה נתפתיתי ולא חלילה נכפיתית על ידי ידידים להוציא מבחר ממאמרי המדיניים וההגותיים ממה שפורסם בשלושים השנים האחרונות. הרשימה הוכנה והוצעה לי על ידי ידידי ישראל מידד ובני אריה אלדד, מתוך שלשה עשר כרכי "סולם למחשבת מלכות ישראל" שיצא בעריכתי עד תשכ"ד ומתוך עתונות יומית (ובעיקר "הבוקר", "ידיעות אחרונות") וכתבי עת שונים ("האומה" , "מחניים" ועוד).
בגלל הדיוק המהותי שבמונח "הגיונות" ומתוך חיבה יתירה לספרי "הגיונות מקרא", שמארתי על הכינוי לסוג זה של כתיבתי לגבי שלשת הקבצים המופיעים בזאת. הכרך הראשון נקרא"הגיונות ישראל", כי עיקרם עיון בבעיות מדינת ישראל. השני נקרא "הגיונות יהודה", באשר עיקרו בעיות העם היהודי, כולל שבע הרצאות בנושאים מקראיים להתהוות האומה (נביאים ראשונים ואחרונים, ועל כן מעין המשך ל"הגיונות המקרא") והחלק השלישי "הגיונות חג" מורכב מרשימות , חלקן עיוניות, חלקן דרשניות-רגשיות על חגי ומועדי ישראל לפי סדרם בלוח.
המבחר נעשה – אודה ולא אבוש – לפי קנה המידה של מה שנראה לי היום כעמידת של הדברים במבחן הזמן, למרות התמורות הרבות שהתחוללו במציאותנו בעשרות השנים מאז נכתבו ולמרות טריותם הרותחת של הדברים הכנבתים היום.